sok z cierpkiej wiśni dla sportowca
Bieganie i triathlon,  Dieta sportowca,  Fit zakupy,  Futbol amerykański,  Zdrowie

Sok z cierpkiej wiśni – na skuteczną regenerację po wysiłku i lepszy sen

Sok z cierpkiej wiśni jest jednym z najbardziej skutecznych suplementów skracających czas regeneracji. Wpływa też na poprawę jakości snu oraz podnosi odporność. Za dużo jak na jeden, prosty sok? To nie wszystko.

Uciążliwe, wredne bóle mięśni po mocnym treningu albo powrocie do ćwiczeń po dłuższym czasie – kto ich nie zna? Wbrew temu, co całe życie słyszałeś, nie są spowodowane odkładaniem się kwasu mlekowego w mięśniach (kwas mlekowy usuwany jest krótko po wysiłku) i nie nazywają się “zakwasami”. Jest to tzw. opóźniona bolesność mięśni, czyli DOMS (ang. delayed onset muscle sorenes). Powodują ją mikrourazy mięśni, występujące w czasie treningu.

regeneracja sportowca

Sok z cierpkiej na regenerację mięśni po treningu

Okazuje się, że sok z wiśni odmiany Montmorency ma właściwości, które idealnie sprawdzą się u sportowców. Łagodzi reakcje zapalne, zmniejsza zapotrzebowanie mięśni na tlen w czasie próby wysiłkowej oraz przyspiesza czas regeneracji [1]. Badanie pokazują również, że zmniejsza on DOMSy [1], [2]. Dzięki temu może skutecznie łagodzić bóle i ułatwiać zasypianie, ponieważ problemy ze snem u sportowców wywołane są często bólami mięśniowymi. Ale to nie jedyny sposób, w jaki sok z cierpkiej wiśni poprawia jakość snu.

Cierpka wiśnia wydłuża sen

Sok z cierpkiej wiśni jest źródłem tryptofanu. Jak pisałam w artykule o śnie, tryptofan zwiększa produkcję naturalnej melatoniny – hormonu regulującego tryb czuwania i snu. Z tego względu poleca się go osobom cierpiącym na bezsenność. I co ważne – działa. Badanie naukowców z Uniwersytetu w Baton Rouge w Luizjanie wykazało, że u osób powyżej 50 roku życia, cierpiących na bezsenność, po 2 tygodniach stosowania sen wydłużył się aż o 84 minuty! [3] Wpływa też na jakość snu.

wiśnie i regeneracja

Inne zastosowania soku z cierpkiej wiśni

Poza najbardziej znanymi zastosowaniami, czyli regeneracji powysiłkowej i poprawie snu, sok:

  • łagodzi i eliminuje ataki dny moczanowej,
  • wspomaga leczenie chorób stawów o charakterze zapalnym, np. RZS (reumatoidalne zapalenie stawów) czy ŁZS (łuszczycowe zapalenie stawów),
  • podnosi odporność, gdyż zmniejsza infekcje górnych dróg oddechowych po wysiłku (w badaniu [4] – maraton),
  • antocyjany zawarte w soku zmniejszają namnażanie komórek raka okrężnicy u człowieka oraz wielkość komórek nowotworowych u myszy [5],
  • wykazuje działanie ograniczające otyłość u myszy [6] oraz zmniejszające poziom glukozy we krwi [7].

Jak widać, sok z cierpkiej wiśni ma szerokie zastosowanie i działa na wiele sposobów. Próbowaliście któregoś? Podzielcie się spostrzeżeniami 🙂 Ja do tej pory zalecałam wyłącznie dla regeneracji po wysiłku i przynosił oczekiwane efekty.


Jeśli zainteresował Cię temat regeneracji i suplementacji w sporcie – zajrzyj do mojego ebooka. Znajdziesz w nim podstawowe informacje o diecie biegacza. A już w drugiej połowie listopada ukaże się druga część, dzięki której poznasz więcej tajników skutecznej regeneracji i celowanej suplementacji biegacza.

podstawy diety biegacza

Źródła:

[1] Bell PG, Stevenson E, Davison GW, Howatson G., The Effects of Montmorency Tart  Cherry Concentrate Supplementation on Recovery Following Prolonged, Intermittent Exercise., Nutrients. 2016 Jul 22;8(7).

[2] Brown MA, Stevenson EJ, Howatson G., Montmorency tart cherry (Prunus cerasus L.) supplementation accelerates recovery from exercise-induced muscle damage in females., Eur J Sport Sci. 2018 Jul 28:1-8.

[3] Losso JN, Finley JW, Karki N, Liu AG, Prudente A, Tipton R, Yu Y, Greenway FL.,  Pilot Study of the Tart Cherry Juice for the Treatment of Insomnia and Investigation of Mechanisms, Am J Ther. 2018 Mar/Apr; 25(2):e194-e201

[4] Lygeri Dimitriou, Jessica A Hill, Ahmed Jehnali, Joe Dunbar, James Brouner, Malachy P. McHugh and Glyn Howatson, Influence of a montmorency cherry juice blend on indices of exercise-induced stress and upper respiratory tract symptoms following marathon running— a pilot investigation, Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2015

[5] Soo-Young Kang, Navindra P. Seeram, Muraleedharan G. Nair, Leslie D. Bourquin, Tart cherry anthocyanins inhibit tumor development in ApcMin mice and reduce proliferation of human colon cancer cells, Cancer Letters,
Volume 194, Issue 1, 2003, Pages 13-19.

[6] E.M. Seymour, Sarah K. Lewis, Daniel E. Urcuyo-Llanes, Ignasia I. Tanone, Ara Kirakosyan, Peter B. Kaufman, and Steven F. Bolling.Journal of Medicinal Food.Oct 2009.

[7] Lachin T, Reza H., Anti Diabetic Effect of Cherries in Alloxan Induced Diabetic Rats, Recent Patents on Endocrine, Metabolic & Immune Drug Discovery, Volume 6, Number 1, January 2012, pp. 67-72(6)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *