Minimalistyczne podejście do diety. Zasada 1: jedz to, co Ci służy

minimalistyczna dieta

Dieta to gorący temat. Niby każdy zna podstawowe zasady odżywiania, ale co chwila dostajemy informacje o jakichś nowinkach, odkryciach i modach, które mają działać lepiej i skuteczniej. Eliminacja glutenu, dieta ketogeniczna, posty warzywne, dieta SIRT – można się pogubić. Jak w tym natłoku informacji znaleźć balans i jeść zdrowo? Jak wybierać to, co dla nas dobre? O tym będzie w Filarach Prostej Diety. Zaczniemy od pierwszego, podstawowego: jedz to, co Ci służy.

Dużo ułatwia mi minimalistyczne podejście do diety. Przez lata mojej pracy i zdrowego odżywiania okazało się, że właściwie opieram się na co dzień o 4 jedzeniowe zasady. Mocno ułatwiają mi życie i jedzeniowe wybory, więc chcę się nimi z Tobą podzielić.

Przy okazji okazało się, że są bardzo bliskie stwierdzeniu Michaela Pollana „Eat food. Not too much. Mostly plats.”. I chociaż nie traktuję Pollana jako dietetycznego eksperta, to te słowa wyjątkowo mi pasują i odpowiadają temu, jak żyję i co przekazuję swoim podopiecznym. Ja dołożyłam jeszcze jedną zasadę, o której będzie dzisiaj.

Dieta to nie jest chwilowy sposób na schudnięcie albo metoda na załagodzenie objawów choroby. Dieta to sposób odżywiania. Coś, co jest częścią naszego życia i co ma wpływ na nasze zdrowie. Dieta może być mniej lub bardziej odżywcza. Bardziej lub mniej wspierająca zdrowie. Zachęcam Cię do stworzenia dla siebie takiego systemu, jaki najlepiej wspiera Twoje zdrowie i dobre samopoczucie.

Żeby stworzyć taki system, trzeba najpierw przez jakiś czas obserwować siebie, swoje potrzeby i reakcje na różne produkty. Warto też nauczyć się wyczuwać moment głodu i sytości. Dzięki temu łatwiej będzie Ci kontrolować porcje i ilość zjadanego jedzenia.

Dalej – obserwuj po jakich produktach lub jakich połączeniach czujesz się dobrze, a po jakich źle. Często również ich ilość ma znaczenie. Układ pokarmowy ma swoją indywidualną tolerancję. Jeśli przesadzisz – na pewno da Ci o tym znać.

Niektóre produkty lub ich formy podania (surowe vs. gotowane) mogą powodować dolegliwości żołądkowo jelitowe, w tym np. wzdęcia. Inne, tak jak nabiał, mogą pogarszać stan cery. Pewne produkty będą poprawiały Twój sen, inne będą go raczej skracać. Jedzenie ma bardzo duże znaczenie dla naszego zdrowia. Te najpoważniejsze skutki są długoterminowe (otyłość, cukrzyca, choroby serca), ale wiele z nich daje o sobie znać już po kilku godzinach lub dniach (wzdęcia, biegunki, bóle brzucha, pogorszenie cery).

Jedz jak najczęściej to, po czym czujesz się dobrze i co wspiera Twoje zdrowie. Dieta powinna być skrojona dokładnie pod Ciebie. Ogólne zasady zdrowego odżywiania mówią o jedzeniu głównie pełnoziarnistych zbóż. Ale kiedy masz problemy jelitowe, być może dla Ciebie będą lepsze oczyszczone zboża?

W porządku jest też od czasu do czasu sięgać po mniej odżywcze produkty i te, które Ci nie służą. Ale rób to w pełni świadomie i biorąc konsekwencje tego wyboru na siebie.

Moje minimalistyczne podejście do diety zakłada 4 podstawowe zasady:

  1. Jedz to, co Ci służy
  2. Jedz to, co nieprzetworzone
  3. Kontroluj ilość
  4. Bazuj na roślinach

Takiego podejścia uczę też moich podopiecznych. Co nam to daje? Większą świadomość swojego ciała, większy wpływ na własne zdrowie i dobre samopoczucie. Dzięki temu stresujemy się mniej – bo wiemy, jak zareagujemy na danie (i w razie czego wiemy jak sobie z tym poradzić) – doceniają to szczególnie osoby z wrażliwymi jelitami. Doskonale wiem jak to jest, kiedy brzuch boli po wszystkim, nawet szklance wody. Dlatego zaczęłam obserwować siebie, swój organizm i jego możliwości. Od tego momentu czuję się lepiej, a dolegliwości z jelit pojawiają się sporadycznie – i niemal zawsze wiem, co jest ich powodem.

Jedzenie jest najtańszą, najłatwiej dostępną i najprostszą bronią na niechciane choroby (czy któreś są chciane?). Wystarczy z tego, co odżywcze wybierać to, co nam służy.

Zapisz się do newslettera i otrzymuj treści i pozostałe zasady jako pierwszy.

2 thoughts on “Minimalistyczne podejście do diety. Zasada 1: jedz to, co Ci służy

  1. Minimalistyczne podejście do diety. Zasada 2: Jedz to, co nieprzetworzone • Prosto do Celu

    […] Ten post jest częścią cyklu o moim minimalistycznym podejściu do diety. Żeby poznać pełny kontekst przeczytaj najpierw część 1. […]

  2. Minimalistyczne podejście do diety. Zasada 3: Kontroluj ilość. • Prosto do Celu

    […] o moim minimalistycznym podejściu do diety. Żeby poznać pełny kontekst przeczytaj najpierw część 1 i część […]