Zdrowie

Woda mineralna, źródlana, kranowa? Jaką wodę wybrać? Seria #polejwody, odcinek 3.

Mineralna, źródlana, stołowa, kranówka? Która jest najzdrowsza? Już wyjaśniam.

Patrząc na sklepowe półki z wodą nietrudno jest zwariować. Mamy tam wody gazowane, niegazowane, mineralne, źródlane, są wody lecznicze, można nawet kupić butelkowaną deszczówkę. I weź tu człowieku dobrze wybierz. To ja pomogę.

Woda gazowana czy niegazowana?

Woda gazowana może być naturalnie (wysokozmineralizowana, np. Muszyna) lub poprzez dodanie w czasie produkcji dwutlenku węgla (np. Cisowianka, Nałęczowianka, czy Biedronkowa Oaza). Woda gazowana lepiej gasi pragnienie, bo bąbelki w ustach dają uczucie orzeźwienia. Ale jednocześnie przez to trudniej jest jej wypić odpowiednią ilość. Dodatkowo nie powinny jej pić osoby z podrażnioną błoną śluzową żołądka (wrzody, rozrost H. pylori), cierpiące na wzdęcia czy zgagę oraz dzieci. Te osoby, oraz te, które zwyczajnie lubią – powinny wybierać niegazowaną.

bottles-2679746_1920

Naturalna woda źródlana

Jest najpopularniejszym rodzajem wody dostępnej w sklepach. To woda, która pochodzi ze złóż podziemnych. Jest czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym (nie zawiera szkodzących zdrowiu substancji czy bakterii). Może się kojarzyć z nieskażoną przyrodą, górami, czystością i zdrowiem – w rzeczywistości musimy wiedzieć, że rozpuszczone są w niej zwykle niewielkie ilości składników mineralnych (zazwyczaj 150-500 mg/l w zależności od źródła, z którego jest pobierana). Z tego względu jest polecana niemowlętom, dzieciom czy osobom z nadciśnieniem. Może być też wykorzystana jako podstawa wypijanej w ciągu dnia wody. Przykłady wód źródlanych: Górska Natura, Oaza, Dar Natury, Żywiec Zdrój.

Naturalna woda mineralna

Również jest to woda podziemna, wolna od zanieczyszczeń chemicznych i mikrobiologicznych, ale różni się tym od źródlanej, że ma określony, stały skład mineralny i właściwości, które mają znaczenie prozdrowotne dla naszego organizmu. Oznacza to, że zawiera np. określoną ilość jonów magnezowych, wapniowych czy potasowych, które są niezbędne do prawidłowej pracy serca. Warto o nią wzbogacać wypijaną wodę, zwłaszcza jeśli pracujesz fizycznie, naturalnie mocno się pocisz lub ćwiczysz. Przykłady wód mineralnych: Nałęczowianka, Cisowianka, Muszynianka, Polaris.

Woda stołowa

Może być pozyskiwana z różnych źródeł (kilka studni), uzdatniana i uzupełniana fabrycznie w różne składniki mineralne. Jest wodą bezpieczną i tak jak mineralna, może mieć działanie prozdrowotne (w zależności od ilości i rodzaju dodanych mikroelementów). Przykłady wód stołowych: Celestynka, Buskowianka (ale nie Buskowianka-Zdrój, która jest wodą mineralną).

Mineralna woda lecznicza

Jest to naturalnie pozyskiwana woda zawierająca minerały, które mają szczególne działanie na fizjologię człowieka – np.  fluor, brom czy rad. Co ciekawe, podlega ona prawu farmaceutycznemu – dlatego może być stosowana do leczenia (przepisywana przez lekarza) poprzez kąpiele, inhalacje, kuracje pitne. Po skończeniu medycyny można nawet zrobić specjalizację “od wody” – balneologię i pracować w sanatoriach w tych wszystkich miejscowościach z dopiskiem “Zdrój” 🙂 Przykłady wód leczniczych: Magdalena, Zuber, Szczawa, Jadwiga.

bottle-2032980_1920

Poza tym, że klasyfikujemy wody ze względu na pochodzenie i działanie, to można je jeszcze podzielić na stopień zmineralizowania. I uwaga – bez względu czy to woda źródlana, stołowa, kranowa czy mineralna [1].

  • bardzo niskozmineralizowane – rozpuszczone jest w nich do 50 mg/l składników mineralnych
  • niskozmineralizowane – do 500 mg/l
  • średniozmineralizowane – do 1500 mg/l
  • wysokozmineralizowane – powyżej 1500 mg/l

Na koniec moja ulubiona – Kraniczanka

Woda z kranu jest przystosowana do picia bez przegotowywania i filtrowania. Kiedy wychodzi z miejskiego ZWiK ma czystość i jakość określoną ustawami oraz jest stale (codziennie) badana na obecność drobnoustrojów czy niepożądanych substancji. Jest pozyskiwana ze studni głębinowych z najbliższej okolicy, specjalnie oczyszczana, filtrowana i uzdatniana. Nad jej czystością i jakością czuwa przedsiębiorstwo wodociągowe oraz lokalny Sanepid. Kiedy dopływa do naszych kranów musi spełniać standardy wody pitnej. Może jednak po drodze zostać wtórnie zanieczyszczona – piaskiem lub rdzą. Jest to jednak mało prawdopodobne i w ponad 90% przypadków zauważymy to – zmieni smak lub barwę.

Wodę kranową dezynfekuje się chlorem, którego łatwo można pozbyć się za pomocą filtrów węglowych (w dzbanku, butelce) lub zostawiając wodę na kilka minut w szklance – chlor ulotni się.

Czy kranówkę lepiej przegotować przed wypiciem czy nie? Absolutnie tego nie polecam. Kamień, który zostaje na czajniku to cenne minerały – wapń, magnez, które tak bardzo lubimy uzupełniać suplementami. Warto wiedzieć, że w niektórych miejscach (np. Łodzi) skład Kraniczanki jest o wiele bogatszy niż większości wód źródlanych.

View this post on Instagram

Przyznawać się, ile wody pijcie? 😀😀 Fizjologiczna norma to 30ml na każdy kg masy ciała. 🍶🍶🍶🍶 U mnie to niecałe 2 litry i dla mojego organizmu to stanowczo za mało. Chyba przyzwyczaiłam go do kąpania się w prawie 3 literach dziennie 😀😀. Zawsze zaczynam dzień szklanka wody z cytryną 🍋🍋 . . . Dlaczego warto pić wodę? 💦 przyspiesza metabolizm 💦nasz organizm w dużej części składa się z wody i potrzebujemy jej do pracy komórek! 💦bez wystarczającej ilości wody pojawiają się obrzęki (organizm magazynuje zapasy, bo na bieżąco ich nie dostaje) 💦więcej wody = szybsze odchudzanie 💦nerki mogą spokojnie pracować, usuwając z moczem toksyny – nie zmuszany do tego wątroby (która nie powinna do tego służyć) 💦woda ujędrnia komórki, dlatego picie wody poprawia wygląd skóry, napina ją, nawilża od środka . . To jak, po szklaneczce? 😀😀 #woda #water #lemon #cytryna #łódzkakranówka #lodzkawodanajlepsza #kranówka #bobble @bobble #filtr #filteredwater #dietetyka #dietetyk #śniadanie #breakfast #musli #muesli #płatki #healthy #fit #foodstagram

A post shared by mgr dietetyki Liza Wójtowicz (@dietetykaprostodocelu) on

 

Jeśli chcesz dopasować najlepszą wodę do siebie, to polecam jedną z moich ulubionych dietetycznych stron w internecie – Ranking Wód NutriRank, gdzie większość popularnych wód jest sklasyfikowana pod kątem zawartości poszczególnych minerałów.

 


Literatura:
[1] Gawęcki J., Brzozowska A., Woda w żywieniu i jej źródła


 

Jeśli tekst i seria #polejwody Ci się podoba, udostępnij ją dalej, np. na facebooku lub podeślij znajomemu, który kiedyś pytał Cię o wodę 🙂 Dzięki temu blog może się rozwijać i dostarczać Ci coraz fajniejszych tematów.

5 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *