Motywacja,  Odchudzanie,  Zdrowa masa,  Zdrowie

Jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Świat ostatnio oszalał na punkcie bycia fit i zdrowego jedzenia. Każdy po pracy leci na siłownię. Markety prześcigają się w wypuszczaniu nowych linii ubrań sportowych i jedzenia z dopiskiem fit. A Ty w tym wszystkim stoisz i rozglądasz się jak John Travolta w Pulp Fiction i nie masz zielonego pojęcia od czego zacząć. Ale nie martw się, to w gruncie rzeczy prościzna.

johntravolta_imgur
źródło: Imgur

Zastanów się co Ci to w ogóle da

Nie muszę mówić o tym, jakie pozytywne skutki zdrowotne ma zdrowa dieta – o tym, że pomaga żyć dłużej, mieć więcej sił, nie chorować na choroby przewlekłe i po prostu czuć się fantastycznie w swoim ciele na pewno już wiesz.

Ale pomyśl teraz dwie minuty nad tym, co TOBIE da zdrowe odżywianie. Pomoże schudnąć, bo teraz ciężko Ci bawić się z dziećmi? Obniży poziom cholesterolu, bo lekarz na ostatniej wizycie podniósł dawkę leków? Poprawi wygląd Twojej cery, bo te pryszcze Cię już męczą? Może da Ci więcej siły na treningi, bo życiówki w martwym już dawno nie było?

A może coś jeszcze innego? Coś, co jest dla Ciebie takim kamykiem w bucie, który nie daje spokoju. Do którego już się w sumie przyzwyczaiłeś, ale nadal go czasem czujesz. Może to jest właśnie czas, żeby tego kamyka się pozbyć?

 

Zacznij od małych kroków

Zwykle kiedy chcemy coś zmienić, myślimy o zrobieniu rewolucji. Wprowadzamy ogrom zmian, które za chwilę nas nudzą. Bo wcześniej to w sumie było wygodnie, tak się przyzwyczaiłam i było mi łatwiej. Szybciej się to jedzenie robiło, a teraz muszę udziwniać i jeszcze blender codziennie myć. Cholera. W co ja się wpakowałam.

A gdyby tak zrobić w tym tygodniu tylko jeden, mały krok? Zacząć pić codziennie dwa litry wody. Albo jeść tylko garść precelków dziennie, a poza tym do każdego posiłku garść warzyw. Zamiast smażyć – od tego tygodnia piec w papilotach. Jedna rzecz. Niech reszta zostanie tak, jak była.

shoes-2216498_1920

Pomyśl, co już masz

Piekarnik, kuchenka, lodówka, mikrofalówka, blender? Może zakurzony parowar albo grill elektryczny?

Niestety tylko patelnia, rondel i durszlak? To super! Masz trzy fantastyczne narzędzia, które pozwolą Ci wyczarować mnóstwo zdrowych potraw. Nie wierzysz?

Mąż się zawsze śmieje, kiedy gotując woreczek kaszy, nakładam na garnek durszlak (albo zwykłe metalowe sitko do przesiewania mąki), wkładam tam mrożone warzywa i cieciorkę albo kawałki mięsa i przykrywam pokrywką. Gotowe nakładam na talerz, przyprawiam, polewam oliwą i w ciągu 20 minut od postawienia rondla na gazie mam pełnowartościowy, zdrowy obiad. Komu by się chciało zmywać trzy oddzielne garnki.

Jest mnóstwo dań jednogarnkowych (typu ryż lub kasza z mięsem i sosem), są gotowe mieszanki kasz, kasz z soczewicą lub groszkiem. Są też fantastyczne gotowe dania mrożone o czystym składzie bez utrwalaczy, cukru i niepotrzebnych dodatków – można je znaleźć nawet w Biedronce i Lidlu – wystarczy spojrzeć na skład.

Pamiętaj, że sytuacja, w której się aktualnie znajdujesz nie powinna być Twoją wymówką. Jeśli będziesz zwlekać – nigdy nie zaczniesz. Więc pomyśl o tym, co masz – o sprzętach, co chowasz w spiżarni, co umiesz zrobić i ile realnie możesz mieć czasu. A potem działaj.

 

Jakie potrawy lubisz? 

Wypisz teraz na kartce 10 potraw i przekąsek, które lubisz i chętnie jesz. Bez znaczenia czy uważasz, że są zdrowe czy nie. /teraz jest ten moment, w którym je wypisujesz – możesz to zrobić np. w polu komentarzy bez publikowania/

Już? Czy któreś z tych potraw i przekąsek można uznać za zdrową? Jest tam pieczone/gotowane mięso, sałatka ze świeżych warzyw, wrap, kasza? Na pewno coś się znajdzie. Wybierz dwie.

Może coś da się lekko zmodyfikować? Zamiast ziemniaków z okrasą podać ryż albo kaszę polaną oliwią z oliwek? Albo zabielanej zupy nie zabielić? Sernik, szarlotkę zrobić z zamiennikiem cukru i na mniej tłustych składnikach? Na pewno. Wybierz trzy takie potrawy.

A teraz spójrz do tej zdrowej książki kucharskiej co to ją kupiłaś wieki temu i nigdy nie użyłaś. Lub na mojego instagrama – tam też jest trochę przepisów. Wybierz cztery potrawy, które są proste i szybkie w wykonaniu (jak np. zdrowe wrapy, sycąca orientalna zupa krem albo sernik z owocami) i które składają się (przynajmniej w większości) z produktów, które znasz i lubisz.

Brawo! Właśnie stworzyłeś listę zdrowych 9 potraw, które JUŻ lubisz (albo masz możliwość polubić). To jest gotowy jadłospis na co najmniej 3 dni (i to po 4-5 posiłków – komu by się chciało gotować codziennie). Mówiłam, że prościzna.

 

 

Zawsze miej w domu zdrowe produkty

Pozbądź się zdradzieckich przekąsek – tego, co Cię tak ciągle kusi. Po prostu ich nie trzymaj w domu.

Pamiętaj za to o zdrowych produktach, z których na szybko zawsze coś upichcisz – wiesz, na przykład makaron albo ryż, passatę, fasolę i worek mrożonych warzyw oraz zioła.

A żeby było Ci łatwiej przygotowałam coś, co sprawi, że robienie zapasów będzie pestką. To lista moich niezbędnych produktów, których nie wyobrażam sobie nie mieć w zdrowej kuchni. Żadne tam czije i spiruliny. Nasze, polskie (ok, nie wszystkie są polskie), łatwo dostępne i tanie produkty, z których można upichcić naprawdę mnóstwo zdrowych posiłków.

Lista jest estetyczna, elegancka, w pliku PDF do pobrania. Format A4, ale można wydrukować dwie strony na jednej, wtedy wygodnie jest ją powiesić na lodówce i zerkać na nią przed zakupami.

pdf_mockup3

>>>Chcę pobrać listę! <<<

Pamiętaj, zdrowe żywienie nie musi być drogie i skomplikowane.

 

Ostatnia sprawa

Kiedy już zrobisz pierwszy, mały krok – stopniowo dodawaj kolejne. Raz w tygodniu zmień następną rzecz. I obserwuj, jak Twoje ciało dziękuje Ci za zmiany.

To jak, jaki krok będzie Twoim pierwszym?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *