trądzik a dieta
Zdrowie

Jak dietą pokonać trądzik?

Daję Ci potężną broń w walce o w końcu normalną cerę. Wytoczymy najcięższe działa, tak by akcja pod kryptonimem zniszcz pryszcz zakończyła się sukcesem. Pokażę Ci jak dietą pokonać trądzik.

Przez kilkanaście lat zmagałam się z trądzikiem. Przeszłam kilka kuracji, przetestowałam wiele leków, dlatego z premedytacją napisałam tam wyżej w końcu normalną cerę. Nie piękną, nie nieskazitelną – a normalną. Bo wiem, że gdy masz twarz jak pizza, wcale nie zależy Ci na tym, żeby stała się gładziutka. Bo założę się, że skakałbyś pod sufit, gdybyś na twarzy miał sześć pryszczy i blizny zamiast zaoranej marsjańskiej ziemi. Ja tak miałam.

Umówmy się – dieta to nie jest jedyna słuszna droga walki z trądzikiem. Potrzebny jest dobry dermatolog, który ustali leczenie farmakologiczne oraz odpowiednie kosmetyki i pielęgnacja,  a często też – ogarnięta kosmetolog. Ale zdziwisz się, jak bardzo wspomagać leczenie może odpowiednio dobrana dieta. Ja się zdziwiłam. I od pewnego czasu pryszcze to już tylko kwestia momentu cyklu, błędów w pielęgnacji albo w diecie. Nie potrzebuję być pod opieką dermatologa i, mam nadzieję, dzięki wprowadzonym zmianom – ty Też niedługo nie będziesz musiał.

Jakie produkty nasilają trądzik?

Od tego, co jesz, zależy to, jak wyglądasz. Nie chodzi tylko o masę ciała, ale także o stan cery. Udowodnię Ci poniżej, dlaczego tak się dzieje. Tak samo jak dietą możesz pokonać trądzik, tak samo – niestety dużo łatwiej –  możesz go nasilić. Dlatego warto zadbać, aby poniższe produkty pojawiały się w Twojej diecie jak najrzadziej.

trądzik a dieta

Cukry proste

Chodzi mi głównie o biały cukier, brązowy, trzcinowy, glukozę, syrop glukozowy, fruktozowy czy glukozowo-fruktozowy oraz każdy inny, rafinowany lub wysoko przetworzony cukier. Znajdziesz go w słodyczach, fast foodach, kawie smakowej, jogurtach owocowych, płatkach śniadaniowych, mlekach smakowych, napojach gazowanych, nektarach i napojach z kartonu, energetykach, chipsach, wędlinach i masie innych produktów. Tak naprawdę czai się wszędzie i trzeba dokładnie czytać etykiety zanim po taki produkt sięgniesz.

Dlaczego cukier nasila trądzik? Gwałtownie i znacząco podnosi on poziom glukozy we krwi. Aby go obniżyć, organizm zwiększa produkcję insuliny (zbyt wysoki poziom cukru we krwi jest niebezpieczny). Nasila się też produkcja IGF-1 (insulinopodobnego czynnika wzrostu) a także testosteronu, co skutkuje zwiększeniem produkcji łoju.

JEŚLI JESTEŚ SPORTOWCEM i na treningach spożywasz izotoniki lub cukry proste w postaci żeli energetycznych, batonów sportowych – postaraj się ograniczyć ich ilość na rzecz naturalnych produktów takich jak banany, daktyle, biały ryż (np. tak zwane rice cake), czy “kulki mocy”. Na treningach trwających do godziny, pij wodę zamiast sklepowych, kolorowych izotoników (nie ma potrzeby uzupełniać na nich cukru). Jeśli w pozostałej części dnia nie będziesz jeść cukrów prostych, spożywanie ich w średnich ilościach na treningu nie powinno powodować wysypu.

Produkty przetworzone

Wyeliminuj je głównie ze względu na zawartość rafinowanych cukrów i konserwantów, które również mają negatywne działanie na cerę. 

Zaliczymy tutaj fast foody – burgery, pizzę, hot dogi, ale też gotowe sosy w słoikach i butelkach (ale można znaleźć takie o dobrym składzie, więc czytaj etykiety), sosy w torebkach, większość wędlin i kiełbas (też kabanosy – czytaj skład!), chipsy, chrupki, napoje typu cola, fanta, energetyki itd.

Tłuszcze zwierzęce

Nie są złe do szpiku kości, ale spożywamy ich znacznie za dużo. Oprócz kalorii zwykle nie zawierają wartości odżywczych. Mają też działanie prozapalne, czyli wzmacniają stany zapalne. A pryszcze stanem zapalnym zdecydowanie są.

Natomiast np. masło zawiera witaminy A i E, które mają korzystne działanie na cerę. Ale z drugiej strony – spożywanie dużych ilości masła wiąże się z powstawaniem chorób serca czy układu krwionośnego.

Dlatego ograniczaj czerwone mięso, kiełbasy, kabanosy, masło, smalec, tłusty nabiał na korzyść tłuszczów roślinnych (o tym za chwilę).

Nabiał

Nie ma jednoznacznych wskazań na to, żeby nabiał powodował trądzik, ale wiele osób odczuwa poprawę po odstawieniu tej grupy już na kilka tygodni. Dlaczego?

Krowie mleko zwiera IGF-1 oraz niewielkie ilości testosteronu. Posiada także cukier prosty – laktozę oraz wysoki indeks glikemiczny, przez co szybko podnosi poziom glukozy we krwi. Jak to wszystko działa, opisałam przy cukrach.

Co ciekawe, niepasteryzowany nabiał – jak świeże mleko czy jogurty – posiada bakterie, które częściowo rozkładają IGF-1, a więc ten rodzaj nabiału nie powinien w takim stopniu działać negatywnie jak pasteryzowany (np. mleko w plastikowych butelkach czy UHT).

MLEKO BEZ LAKTOZY? Ponieważ nie sama laktoza odpowiada tutaj za nasilanie trądziku, wykluczenie jej może być niewystarczające. Ale może zadziałać u osób z niewykrytą nietolerancją.

Czekolada

Mimo że uważa się ją za główny powód nasilania trądziku, to okazuje się, że działa negatywnie na zaledwie 1/3 osób. Głównie ze względu na mleko i cukier, a więc czyste kakao i czekoladę 90% bez cukru możesz śmiało przetestować.

Alkohol

Nie dość, że jest trucizną dla organizmu, to większość alkoholi zawiera cukry proste. Najgorszym wyborem jest piwo, zawierające maltozę, której IG (indeks glikemiczny) jest wyższy od czystej glukozy – znaczy przebija wszystko. Z tego względu będzie nasilało trądzik. Podobnie słodkie i półsłodkie wina, likiery, nalewki itd.

Z drugiej strony – wytrawne czerwone wino jest dość bogatym źródłem polifenoli, które mają ochronne działanie na cerę. A więc raz na jakiś czas, czerwone wytrawne wino nie zaszkodzi 🙂

Produkty, które zmniejszają trądzik

Na szczęście zostaje jeszcze trochę rzeczy, które możesz jeść, gdy masz trądzik. Co więcej – wszystkie je warto jeść (i pić), aby wspomagać leczenie trądziku.

dieta na trądzik

Woda

Woda jest składnikiem krwi, której zadaniem jest m.in. odbierać z komórek niepotrzebne produkty przemian metabolicznych (czyli wszystkie niepotrzebne “śmieci” i zanieczyszczenia) i transportować do wątroby i nerek w celu eliminacji z organizmu z moczem. Niestrawione resztki usuwamy z kałem – a woda jest potrzebna do ich formowania.

Poza tym woda nawilża skórę, zwiększa jędrność komórek, dzięki czemu skóra wygląda lepiej.

Jeśli masz zastosować tylko jedną zmianę – zacznij pić minimum 2 litry wody dziennie i zobacz po ilu dniach zauważysz różnicę.

Warzywa, owoce i pełnoziarniste zboża

Zawierają szereg witamin i składników mineralnych, które pełnią funkcję regulacyjną. Szczególnie ważne są witaminy z grupy B, które mają działanie łagodzące schorzenia skórne (znajdziesz je w pełnoziarnistych makaronach, ryżu i kaszach oraz w zielonych warzywach), a także witaminy A, C i E mające działanie antyoksydacyjne, a więc opóźniające procesy starzenia, ale też rozjaśniające przebarwienia. Źródła witaminy C to brokuły, papryka, porzeczki czy cytrusy, natomiast witaminę A w postaci beta-karotenu znajdziesz w większości pomarańczowożółtych warzyw i owoców – marchewce, brzoskwiniach, morelach, batatach, dyni. 

Minerałem, o którym nie można zapomnieć jest cynk, który reguluje pracę gruczołów łojowych i często pojawia się w badaniach. Aby dostarczyć cynk jedz otręby pszenne, zarodki pszenne, ziarna dyni, fasolę czy ryby.

Warzywa, owoce i pełnoziarniste zboża zawierają błonniki – nietrawione przez człowieka resztki ścian komórkowych, które odgrywają ogromną rolę w oczyszczaniu jelit i zachowaniu ich w dobrym stanie. A zdrowe jelita to lepsze wchłanianie witamin i składników mineralnych oraz skuteczniejsze pozbywanie się “odpadków”. Błonnik jest jak szczotka dla jelit, która wymiata wszystkie toksyny oraz niestrawione resztki, często niezbyt bezpieczne dla organizmu lub powodujące właśnie wypryski i inne problemy zdrowotne.

Zdrowe tłuszcze

Zwłaszcza te zawierające kwasy tłuszczowe omega-3 o działaniu  łagodzącym stany zapalne. Znajdziesz je w nasionach lnu (siemię lniane), chia, oleju lnianym czy tłustych rybach morskich.

Aktywność fizyczna

Trening przyspiesza krążenie krwi, a więc pozwala w szybszy sposób pozbyć się z organizmu niepotrzebnych, szkodliwych składników. Ćwicząc – pocisz się – i tą drogą również usuwasz z organizmu “śmieci”. Pamiętaj tylko, aby nie trenować w makijażu (będzie łączył się z potem i zapychał pory, tworząc pryszcze), a po treningu jak najszybciej umyć twarz żelem do mycia twarzy (bez alkoholu) oraz całe ciało.

ćwicz aby pozbyć się trądziku

Jak dietą pokonać trądzik – podsumowanie

Musisz pamiętać, że dieta to nie jedyna broń przeciwko trądzikowi, ale bardzo silna i ważna. A do tego nie kosztuje za wiele. 

Aby poprawić wygląd cery, wyeliminuj cukry proste, produkty przetworzone, tłuszcze zwierzęce i alkohol. Możesz również sprawdzić jak na Ciebie działa eliminacja nabiału oraz czekolady.

Pij za to duże ilości wody – minimum 2 litry dziennie oraz jedz świeże warzywa i owoce, a także pełnoziarniste produkty zbożowe, zdrowe tłuszcze i ćwicz regularnie.

To proste zmiany, które nie wymagają wiele pracy, a przynoszą bardzo dobre efekty. Spróbujesz?


Jeśli nie wiesz od czego zacząć, skorzystaj z bezpłatnego jesiennego jadłospisu – w którym znajdziesz produkty bogate w błonnik, beta karoten (dynia) i sezonowe owoce i warzywa.

Jeśli masz problem z eliminacją cukru przeczytaj post: 7 sposobów jak pokonać chęć na słodkie i słone.

Mogę też przygotować jadłospis tylko dla Ciebie – kliknij po szczegóły.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *