fbpx

Wyniki sportowe a zbilansowana dieta. Czy dieta ma wpływ na wyniki sportowe?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Każdy początkujący jak i zaawansowany sportowiec chce polepszać swoje wyniki sportowe. Mając do dyspozycji wiele źródeł, z których można czerpać wiedzę na temat poprawy zdolności wysiłkowych u sportowca i osoby aktywnej fizycznie nie można nie zgodzić się z tym jak duże znaczenie przypisuje się diecie. Różne strategie żywieniowe, zbilansowana dieta, odpowiednie nawodnienie i suplementacja stanowią doskonałą bazę do poprawy swoich wyników i zdobywania pierwszych miejsc na podium.

W gąszczu wielu informacji czasami ciężko samodzielnie zbilansować dietę pod kątem uprawianej dyscypliny sportowej. Jest to szczególnie trudne gdy sportowiec boryka się z problemami zdrowotnymi o różnym wpływie na zdolności wysiłkowe [1]. Skoro czytasz ten artykuł to znaczy, że jesteś gotowy na zmiany nawyków żywieniowych na takie, które pozwolą Ci polepszać wyniki sportowe w uprawianej dyscyplinie !

Wyniki sportowe a dieta – indywidualizuj!

Na pewno niejednokrotnie spotkałeś się z różnymi opiniami w kwestii żywienia w sporcie czy przygotowania diety w treningu i przed zawodami ale należy mieć na uwadze, że dietetyka sportowa jest dziedziną, która w ostatnich latach dynamicznie się rozwija, pojawia się co raz więcej publikacji i badań, które niejednokrotnie zmieniają nasze spojrzenie na pewne kwestie. Trzeba mieć również świadomość, że żywienie w sporcie musi być dopasowane do danej osoby. Nie można jednego schematu zastosować do wszystkich dyscyplin sportowych i do każdego zawodnika, ponieważ charakterystyka wysiłku może być różna a co za tym idzie zapotrzebowanie i wykorzystanie energii z pożywienia będzie inne.

Należy także zaznaczyć, że zwiększanie zdolności wysiłkowych następuje nie tylko za sprawą diety. Wypadkową zastosowanych technik treningowych, dostępnych urządzeń, diety, suplementacji psychologii jest stopniowe zwiększanie adaptacji/wytrenowania organizmu sportowca. Wszystkie te czynniki sprzyjają zwiększeniu tolerancji organizmu na duże obciążenia treningowe oraz możliwości szybszej regeneracji po wysiłku a także zmniejszenie możliwości wystąpienia kontuzji do minimum [2]. Jednak duży wpływ diety na wyniki sportowe jest niezaprzeczalny.

Jaka powinna być dieta sportowca?

Dieta w sporcie nie musi być nudna ! To nie tylko ryż i kurczak czy bułka z bananem. Posiłki dla sportowców są bilansowane i układane pod kątem preferencji danej osoby, dlatego nie trzeba rezygnować ze swoich ulubionych potraw. Można użyć wielu zamiennych przepisów, na pyszne dania w zdrowszej wersji tak aby pokryły zapotrzebowanie energetyczne sportowca.

Nie ma jednego dobrego przepisu na sukces. W diecie w wielu dyscyplinach sprawdzi się periodyzacja podaży energii dopasowana do cyklu treningowego. O periodyzacji w triathlonie więcej przeczytasz w artykule naszej dietetyczki dla klubu CelIronMan. W dietetyce sportowej kluczowe jest, aby mając na uwadze zdrowie zawodnika i ciągłość kariery sportowej, unikać diet niskoenergetycznych i nie narażać organizmu na stres fizjologiczny [3]. Tutaj znajdziesz dokładną instrukcję jak obliczyć swoje zapotrzebowanie energetyczne. Dostarczanie odpowiedniej ilości kalorii pozwolą na optymalną regenerację, odbudowę uszkodzeń mięśni i zasobów energetycznych oraz pozwala na prawidłową pracę organizmu. Zbyt niska energetyczność diety może prowadzić do pojawienia się m.in. zespołu względnego niedoboru energii w sporcie (RED-s), który może skutkować wystąpieniem niedokrwistości (anemii), osteoporozy czy zaburzeń hormonalnych (np. zaburzeń miesiączkowania). Więcej o RED-s przeczytasz na naszym facebooku:

Sprawdź nasze wszystkie artykuły na temat diety w sporcie.

Dostępne na tej stronie artykuły oraz nasze media społecznościowe dostarczą cennych wskazówek dotyczących diety osoby aktywnej fizycznie i zawodowych sportowców. Zapraszamy również do współpracy dietetycznej, w trakcie której będziemy mogły dokładnie poznać Twoje potrzeby i dopasować do nich dietę. Podejmując współpracę z dietetykiem dowiesz się co jeść przy dużym wysiłku fizycznym i jak rozplanować posiłki w ciągu dnia by zapewniły Ci energię do treningu i w trakcie całego dnia.

Źródła:

[1] Close GL, Hamilton L, Philp A, Burke L, Morton JP, New startegies in sport nutrtion to increase exercise perfromance , Free Radical Biology and Medicine, 2016

[2] Kreider RB,ISSN exercise &sport nutrtion review: research & recommendations. Journal of the International Society of Sports Nutrtion 2010, 7:7

[3] Thomas DT, Erdman KA, Burke L. Nutrtion and Athletic Performance. Acadaemy od nutrition and dietetics dietitans of Canada, 2016.

Ostatnie wpisy

Sen a zdrowie

Sen na poprawę zdrowia i zdolności wysiłkowych

Czy wiesz, że sen to najprostszy i najbardziej efektywny sposób na zregenerowanie Twojego organizmu ? To właśnie dzięki niemu Twój organizm radzi sobie z negatywnymi skutkami intensywnego treningu. Z tego artykułu dowiesz się jak zadbać o dobry sen i dać swojemu organizmowi najlepsze warunki do odnowy po ciężkim dniu.

Czytaj dalej »