fbpx

10 patentów na tańszą i zdrową dietę

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Dieta może być tania i nadal odżywcza oraz pyszna. Przedstawiamy Wam nasze 10 sposobów na tańszą i zdrową dietę. Dzięki nim oszczędzicie nie tylko pieniądze, ale też czas na zakupach. Gotuj tanio i odżywczo, nawet jeśli musisz jeść dużo kalorii 🙂

1. Gotuj w domu.

Posiłki na cały dzień przygotowywane w domu mogą kosztować od 25 do około 40 złotych – w zależności od produktów, jakich użyjesz czy kaloryczności Twojej diety. To koszt jednego obiadu na mieście albo połowy dziennych kosztów cateringu dietetycznego. Możemy mieć różne priorytety i gotowanie nie musi być jednym z nich, ale jeśli chcesz zaoszczędzić na jedzeniu – przygotowywanie posiłków w domu będzie robiło ogromną różnicę dla Twojego portfela. Posiłki możesz przygotować od razu na kilka dni, poświęcając na to na przykład 40-60 minut dwa – trzy razy w tygodniu. Sporo propozycji takich przepisów i więcej sposobów na przyspieszenie sobie gotowania znajdziesz w naszym ebooku: “Przepisy dla zabieganych”.

przepisy dla zabieganych ebook tańsza i zdrowa dieta

2. Jedz sezonowo.

W sezonie warzywa i owoce są tańsze niż poza nim. Latem mamy bardzo szeroki wybór i to definitywnie czas, kiedy warto jest próbować nowości i mocno urozmaicić swoją dietę. Zimą wybór jest mniejszy, ale spokojnie możemy w tym czasie korzystać z mrożonek i kiszonek. Mrożenie to bezpieczny sposób przechowywania żywności, zachowujący większość witamin i składników mineralnych. A kiszenie powoduje wytwarzanie w warzywach i owocach bakterii probiotycznych, które pozytywnie wpływają na zdrowie jelit. Tańsza zdrowa dieta to na pewno dieta oparta o sezonowe produkty.

3. “Suche” zapasy rób, kiedy jest na nie promocja albo kupuj na wagę na rynku.

Produkty takie jak strączki, kasze, makarony, ryż czy mąka mogą spędzić w odpowiednich warunkach długi czas, dlatego warto je kupować wtedy, kiedy są w promocji. Śledzenie gazetek z marketów, w których najczęściej robisz zakupy to dobry pomysł, jeśli chcesz upolować takie promocje. Inną opcją może być kupowanie zapasów suchych produktów na ryneczku, na wagę. Zwykle są one tańsze lub w podobnych cenach jak w supermarkecie. A dzięki kupowaniu do własnych woreczków i pojemników oszczędzisz trochę naszą planetę i wyprodukujesz mniej plastikowych śmieci.

pomidory na straganie

4. Owoce i warzywa kupuj na ryneczku – są tańsze i smaczniejsze.

A wybór znacznie większy. Markety zwykle mają okrojoną ofertę, dlatego zarówno latem jak i zimą warto zaglądać na ryneczek i kupować u lokalnych dostawców. Bardzo często ceny są niższe, a wybór i jakość produktów lepsze. Na niektórych stoiskach można także znaleźć skrzynki z podwiędniętymi czy obitymi warzywami i owocami w bardzo niskich cenach. Zwykle nadal można je zjeść (obejrzyj tylko dokładnie czy nie są podgnite lub nie widać pleśni), a świetnie sprawdzą się do sosów, zup i zapiekanek. Tańsza zdrowa dieta to także urozmaicona dieta – warto sięgać po różne warzywa i owoce i przygotować z nich różnorodne potrawy.

5. Wybieraj klasyczne produkty zamiast bio.

Produkty bio pod względem witamin i składników mineralnych nie różnią się znacząco od klasycznych odpowiedników. Pod względem odżywczym nie mają większej przewagi. Są natomiast droższe. Dlaczego? Są produkowane w bardziej etyczny sposób i ze szczególnym poszanowaniem dla Ziemi, zwierząt i pracowników. Wybór należy więc do Ciebie, ale jeśli potrzebujesz przyciąć wydatki – nie musisz się obawiać, że produkty klasyczne będą gorsze dla zdrowia niż bio.

6. Wybieraj marki własne marketów i korzystaj z kart do marketów.

Marki własne zwykle wytwarzane są przez znane, duże zakłady produkcyjne i składy produktów nie różnią się znacząco od ich „oryginalnych” odpowiedników. Niższa cena wynika najczęściej z dużej skali zamówienia czy bardziej ekonomicznych opakowań. Wybierając takie produkty można więc zaoszczędzić, nie tracąc na jakości. Dodatkowe bonusy zapewniają karty stałego klienta w danym markecie. Powoli zmierzamy w stronę USA, gdzie bez takiej karty zwyczajnie nie opłaca się robić zakupów. W Polsce można zaoszczędzić zwykle od kilku do nawet dwudziestu, trzydziestu złotych na tygodniowych zakupach.

tańsze gotowanie tańsza dieta

7. Rób listę zakupów przed wyjściem do sklepu.

Komu nie zdarzyło się napełnić po brzegi wózka w sklepie, a potem nie mieć co z tego zrobić w domu niech pierwszy rzuci kamieniem. Dlatego planowanie posiłków i wybieranie się na zakupy z listą pozwala nie dość, że oszczędzać nam pieniądze i czas, to jeszcze ułatwia niemarnowanie produktów. Jeśli nie wiesz od czego zacząć, skorzystaj z naszych bezpłatnych list zakupów w 4 wersjach: klasycznej z mięsem i rybami, wegetariańskiej, wegańskiej i low FODMAP. Pobierz je, zrób zakupy z głową na cały tydzień i oszczędź sobie czasu i pieniędzy.

8. Wykorzystuj produkty do końca.

Nic tak nie denerwuje jak wyrzucanie jedzenia. To jak wyrzucanie pieniędzy do kosza. Staraj się przeglądać lodówkę i szafki z zapasami przynajmniej raz w tygodniu. Dzięki temu na bieżąco wykorzystasz napoczęte produkty, zanim zdążą się popsuć. Dobrze zaplanowane menu na kilka dni w przód sprawi, że takich niedokończonych produktów będzie mniej lub nie będzie w ogóle, a Tobie zostanie w kieszeni kilka groszy.

9. Korzystaj z „przecenionej półki” w sklepie.

Coraz więcej sklepów, ostatnio również tych wielkopowierzchniowych, wystawia towary z bliską datą ważności na specjalne półki i sprzedaje w znacznie obniżonych cenach. Niektóre sklepy proponują tańsze pieczywo lub owoce i warzywa tuż przed zamknięciem.

W tym miejscu warto przypomnieć, że nie zawsze data ważności mówi o tym, że następnego dnia produkt będzie zepsuty. Zwykle warto przed wyrzuceniem sprawdzić to organoleptycznie (wąchając, oglądając dokładnie i próbując) i pamiętać, że:

– słowa „należy spożyć do” oznaczają, że możemy być pewni, że produkt do czasu określonego na opakowaniu zachowa swoje właściwości i będzie zdatny do spożycia. Po tej dacie najbezpieczniej będzie go nie spożywać.

– słowa „najlepiej spożyć przed” to data minimalnej trwałości. Po tym czasie produkt nadal może być zdatny do spożycia i bezpieczny dla zdrowia. Może zmienić się ich wygląd czy konsystencja, ale ich zjedzenie nie powinno stanowić zagrożenia dla zdrowia (oczywiście poza jasnymi przypadkami pojawienia się pleśni, zgnicia i innych). Przykładowo – kasze czy makarony, w dobrych warunkach przetrwają nawet kilka lat.

roślinne dania są tańsze

10. Wybieraj nieprzetworzone produkty i więcej roślin zamiast mięsa.

Gotowe rozwiązania, jak pasty do smarowania, sałatki, dania, desery itp. są bardzo wygodne i oszczędzają nam czas (a przy okazji mają coraz lepsze składy), ale jednak są droższą opcją. Więc jeśli tylko masz taką możliwość – wybieraj ich składniki i przekąski czy dania przygotuj samodzielnie. Wiele potraw (jak np. burgery, falafele, pasztety, zupy, pierogi) można przygotować w dużych ilościach, zamrozić i mieć na później. Również napoje roślinne łatwo przygotować w domu za ledwie ułamek kosztów, jakie trzeba ponieść za produkt w kartonie.

Nie ma co kryć, mięso w porównaniu ze strączkami (fasole, cieciorka, soczewica, soja) jest o wiele droższe, nawet w przeliczeniu na odpowiadającą sobie ilość dostarczanego białka. Wprowadzenie kilku roślinnych obiadów (np. dahl, curry, gulasze, bowle) w tygodniu zamiast opcji mięsnej także poprawi Twój budżet.

Przygotowując roślinne posiłki staraj się bazować na tanich strączkach – cieciorce, soi, fasolach, soczewicy przygotowanej samodzielnie lub gotowej (z puszki, słoika) i przygotuj z nich sosy do makaronów i kasz czy warzywne gulasze i bowle, zamiast sięgać po gotowe burgery, kiełbaski, „nie-mięso” i inne pyszne, acz droższe produkty.

Zdrowe gotowanie może być niedrogie. Ciekawa jestem Waszych patentów na tańszą i zdrową dietę. Napiszcie w komentarzach co się u Was sprawdza.

Ostatnie wpisy

Sen a zdrowie

Sen na poprawę zdrowia i zdolności wysiłkowych

Czy wiesz, że sen to najprostszy i najbardziej efektywny sposób na zregenerowanie Twojego organizmu ? To właśnie dzięki niemu Twój organizm radzi sobie z negatywnymi skutkami intensywnego treningu. Z tego artykułu dowiesz się jak zadbać o dobry sen i dać swojemu organizmowi najlepsze warunki do odnowy po ciężkim dniu.

Czytaj dalej »