Menu Zamknij

#polejwody: 10 powodów żeby pić wodę

Chociaż w Łodzi dzisiaj pochmurnie, to robi się coraz cieplej. Dlatego postanowiłam rozpocząć cykl postów na blogu dotyczących picia wody. Będzie o tym po co ją pić, ile pić, jaką wodę wybrać, czy kawa odwadnia, czy woda hamuje apetyt, co pić w trakcie aktywności fizycznej, o tym kto potrzebuje izotoników i o wiecznym problemie kobiet – zatrzymaniu wody w organizmie.

Zaczynamy cykl #polejwody!

Pewnie często słyszysz, że woda jest nam potrzebna, bo człowiek głównie składa się z wody. I dokładnie tak jest. Ciało kobiety w 50-60% to woda, mężczyzny: 55-65%. Żeby organizm działał optymalnie, a Ty nie czuł/a zmęczenia i bólów głowy – musisz utrzymywać nawodnienie na stałym poziomie. Ale to nie jedyny powód, dla którego woda jest ważna.

  1. Nieustannie ją tracisz. Nie tylko z potem – w czasie aktywności czy upałów, ale w każdej minucie swojego życia. Oddychając, wypuszczasz z płuc parę wodną, wodę tracisz z moczem i kałem oraz przez skórę. W ciągu dnia, zdrowa osoba nietrenująca traci około 2,2-2,6 litra wody! A w trakcie godzinnego treningu jesteś w stanie wypocić nawet dodatkowy litr (przy bardzo intensywnym wysiłku w upale nawet do 4 litrów na godzinę!).
  2. Woda pozwala Ci się nie ugotować. Bierze udział w naturalnym procesie termoregulacji, zupełnie jak w domowym centralnym ogrzewaniu – woda ogrzewa się od cieplejszego źródła, żeby oddać ciepło na zewnątrz i doprowadzić z powrotem do źródła ochłodzony czynnik, który znów może się ogrzać i powtórzyć cykl. W ten sposób, nawet przy dużych upałach i intensywnym treningu, żołądek Ci się nie ugotuje, a mięśnie nie zetną jak schab w piekarniku.
  3. Woda jest głównym składnikiem krwi. W takiej postaci przenosi po organizmie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne niezbędne do zdrowego życia i prawidłowej pracy narządów.
  4. Woda ma najlepsze działanie detoksykujące. Jeśli miałabym polecić jakiś „detoks” to tylko taki, w którym zwiększasz spożycie wody (przy normalnym, zdrowym jedzeniu, bogatym w warzywa i owoce!). Z wodą usuwasz uboczne produkty przemiany materii, w tym toksyny, mocznik czy kwas moczowy.
  5. Ułatwia wypróżnianie się. Przesuwa masy kałowe. A gdy pijesz za mało (i jesz za mało błonnika) – brzydko mówiąc – musisz się nastękać.cocktail-585315_1920
  6. Zmniejsza cellulit. Dobrze nawodnione komórki są jędrne, dlatego skóra wydaje się lepiej napięta, a cellulit znika lub jest mniej widoczny.
  7. Usuwa obrzęki, opuchnięcia, zatrzymanie wody w organizmie. Będę jeszcze o tym pisać, bo ta kwestia i cellulit związane są też z gospodarką hormonalną kobiet, ale w skrócie – jeśli mało pijesz, organizm ją sobie magazynuje, bo wie, że nie dostanie odpowiednio dużo wody, żeby ją sobie ot tak wydalać. Dlatego puchniesz.
  8. Dzięki wodzie możesz mrugać i robić przysiady. Ma działanie zwilżające i zabezpieczające. Chroni gałkę oczną, mózg i rdzeń kręgowy, a u ciężarnych – również płód. Wchodzi w skład mazi wydzielanej przez kaletki maziowe – która jest smarem dla Twoich stawów.
  9. Jest tania. W porównaniu z napojami, sokami – to ogromna oszczędność dla domowego budżetu. A kiedy pijesz kranówkę, to już w ogóle po roku masz na wakacje na Chorwacji. Serio, liczyłam.
  10. Jest bez smaku, więc pasuje do wszystkiego. I do kurczaka, i do deseru i na kaca. Schłodzona świetnie orzeźwia, a jak dodasz cytrynę, maliny i miętę, siądziesz na tarasie pod parasolem i będziesz popijać przez słomkę – to już w ogóle bomba.

water-2367023_1920

Woda ma mnóstwo pozytywnych działań na organizm człowieka, dlatego warto ją pić. Warto wybierać tę bez dodatków smakowych (i cukru), bo to są właśnie te wredne, ukryte kalorie, które nocą zwężają ubrania. Ale nie można też zapominać, że można się przewodnić. Jak? Wybierając zły rodzaj wody albo po prostu pijąc jej za dużo. Ale o tym następnym razem.

3 Komentarze

  1. Pingback:Porównanie butelek filtrujących: Dafi, Bobble, Brita i Water-to-go. Cykl #polejwody • Prosto do celu

  2. Pingback:Co i ile powinien pić sportowiec? Cykl #polejwody, część 7 • Prosto do celu

  3. Pingback:Woda jako źródło składników mineralnych - seria #polejwody • Prosto do celu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *